Snällt att jag får vara med dig Livet!

Jag älskar dig för det

Upplevelsen av att vara Au Pair

Publicerad 2013-05-22 13:55:18 i Allmänt

 
Det första jag ska göra när jag kommer till sverige, eller det första jag ska göra när jag vaknar upp i sverige är att äta FILMJÖLK med annanas och kanel, och KESO (absolut inte cottage cheese) med nått, kanske ägg eller hallon och RIKTIGA blåbär. Spelar ingen roll om de är plockade eller köpta i Sverige men här smakar inte blåbär gott, de smakar sött och konstgjort, ingen bra kombi alls.
 
Jag börjar fundera på om jag hade saknat nått alls om jag bott i Australien och flyttat till Sverige men tror inte det. Jag saknar så mycket mat hemma, men jag saknar nog mest av allt att få köpa min egna mat här. Det mesta, inte allt, finns ändå här i affärerna bara att det är svårt att hitta, väldigtväldigt dyrt eller inte har riktigt samma smak. 
 
Jag är ändå lyckligt lottad som bor i en svensk familj vad gäller matfrågan eftersom de åker på Ikea eller andra specialbutiker för att handla spisbröd, lingonsylt, köttbullar, kalles, kanelbullar, glögg, hällakakor, pepparkakor och annat som tydligen bara hörde Svensk matkultur hemma. Inte för att jag gillar allt av detta men saker som spisbröd och lingonsylt är numera väldigt uppskattat i mina ögon och det känns faktiskt lite skönt att se en kalles kaviar tub i kylskåpsdörren, inte för att jag gillar kaviar utan bara för att det ska vara så. 
 
Trots att min värdfamilj alltid köper extra speciell mat till mig om jag frågar så vill man inte alltid be om allt som man vill ha. Man får prioritera önskelistan, banta ner den och man blir rätt sparsam med det goda man har. Det finns alltid för och nackdelar med att som au pair vara inneboende i en annan familj. Vissa dagar ser jag bara de bra sakerna medan man andra dagar bara ser de dåliga, men man får försöka se på det som att det jämnar ut sig i slutändan!
 
Det är jätteskönt att kunna utgå från och ha ett hem även fast man är "på resande fot" om man vill göra resor eller utflykter, det är jättebra att kunna låna och använda all deras utrustning som bil, sovsäckar etc.. Sånna priviljeger som man inte riktigt har när man lever som en backpacker. Man har rätt mycket större möjligheter när man bor i en australiensk familj vad gäller förstå och upptäcka ett främmande land bara det att man ibland är lite för fast på samma ställe. Det är alltid kul att fira påsk med familjen och dera svenska vänner så att man får smaska på en riktigt god smörgåstårta, ostpaj, lax och kanske en och annan köttbulle, eller följa med på en riktigt australiensk BBQ-lunch/poolparty en solig helgdag. 
 
Trots alla dessa fördelar så kommer då dethär med nackdelarna att anpassa sig till andra. Kanske upplever jag det mer än andra Au Pairer eftersom jag skött mitt egna leverne i mer eller mindre tre år nu, men jag hör också åtminstonne vissa andra Au Pairer som fått samma känsla som jag. FÖR trots allt så bor jag inte i mitt egna hus, och kan därför inte göra som jag vill, det är en annan familj med annorlunda värderingar som gjort reglerna här. Som tur är har de inga speciella regler för mig, som att komma hem en viss tid eller inte göra vissa saker vilket är jättebra och jättesnällt. Men det är fortfarande svårare att bjuda över ett gäng tjejor på middag eller ha altanhäng med tillhörande gitarr, grogg och bongotrumma över en helg. Dethär huset är ju också det enda huset som resterande familj kan vistas i under kvällar och helger. Gitarren i famnen eller spotify i högtalarna är inget som syns till senare än kl 8 på kvällen då barnen gått och lagt sig och man själv börjar få tid till att göra sådana aktiviteter. Man måste hela tiden anpassa sig till mattider/vanor och även fast jag får springa från bordet om jag vill så gör jag det inte gärna, känslan är ändå att det är lite ohyffsat i denna familj och att jag är en utav barnens förebilder som borde föregå med gott exempel. Ibland känner man att man bara vill sitta med knäna lutade mot matbordet vid middan, äta utan hyffs, vräka sig i soffan eller slöa bort en hel dag utan att någon vet om det men det är sånna saker som inte är allt för svåra att anpassa sig efter. 
 
En liten önskelista till min mamma kommer här; 
 
Svenska pärer/mandelpärer (vet inte varför du skulle köpa pärer från utlandet..), fläsk och älgkött från frysen, hushållsost ev herrgårds men det vet jag finns hemma, keso, fil, vanlig mussli, blåbär och hallon, cashewnötter, leverpastej på knäcke, blodpudding med banan och lingonsylt, forsås falukorv, annan falukorv, kantareller (fast jag aldrig gillat dem så mycket) och en 150 med mycket sallad, ost, stripskrydda, ketchup och rå lök! Jag kan ta ett glas vatten till den också ;)
 
 
 
Fläsket ska vara nån av domhär!
 
 
Får man slänga med denhär på listan också så kan det ju inte bli annat än ett plus!
 
 
Fast juste, sånthär får man ju inte önska när det är av sin mamma..
 
 
Då vet du att jag blir såhär.. Aja lite kompisar och ett urkult skulle inte heller sitta helt fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Moa

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela